Arendus- ja ärimudelid

Analüüsi ajaveebiartiklis üht tarkvara arendus- ja üht ärimudelit mõne konkreetse projekti näitel

Tarkvara arendusmudel - spiraalmudel

Boehm'i järgi jaguneb spiraalmudel neljaks sektoriks:

1. Eesmärkide seadmine (Objective setting) - määratakse selle faasi ehk korduse eesmärgid, piirangud protsessis, tulemused, juhtimisplaan, võimalikud riskid ning alternatiivsed strateegiad lähtudes riskidest.
2. Riskide hindamine ja maandamine (Risk assessment and reduction) - iga leitud riski jaoks tehakse analüüs, võetakse midagi ette riskide maandamiseks (nt risk, et nõudmised pole adekvaatsed: tehakse prototüüp)
3. Arendus ja valideerimine (Development and validation) - valitakse arendusmudel, mis lähtub hinnatud riskidest (mudel peab olema selline, mis riske vähendada aitab). Nt kui kasutajaliides on suurim risk, siis võib aidata prototüüpide tegemine.
4. Planeerimine (Planning) - projekt vaadatakse üle ja tehakse otsus, kas jätkata järgmisel kordusel, kui otsustatakse jätkata, tehakse järgmise faasi jaoks plaan. [1]


Joonis 1. Spiraalmudel [1]

    Antud arendusmudelit on kasutanud Microsoft. Ilmselt oli see neile kasulik valik seetõttu, et Microsofti järgmine versioon tuleb välja tavaliselt samal ajal kui vana ehk praegune versioon on veel kasutusel. Uus versioon antakse välja -> lõppkasutaja alustab selle kasutamist -> alustatakse järgmise versiooni väljatöötamist. Järgmise versiooni väljatöötamisel võetakse arvesse ka neid probleeme, mis lõppkasutajal eelmist versiooni kasutades tekkisid. Näide: anti välja Windows 8 -> tehti parandused lõppkasutaja tagasiside põhjal -> anti välja Windows 8.1. [2]


Ärimudel - SaaS (software as a service)

    Tarkvara kui teenus ehk SaaS on ilmselt üks kõige tuttavamaid pilveteenuseid. SaaS teenusemudelil on mitmeid eeliseid. Esiteks pole vaja hankida riistvara ja hoolitseda operatsioonisüsteemi töös hoidmise ja rakenduste administreerimise eest, sest SaaS teenusemudeli puhul on see teenusepakkuja vastutus. Teiseks ei ole vajadust alaliste litsentside jaoks, sest üldjuhul SaaS teenusemudeli puhul maksab kasutaja reaalse kasutuse eest. Sama põhimõte kehtib ka kasutajate arvu suurenemisel või vähenemisel. Kui SaaS teenust ei ole enam vaja, siis  saab tellimuse ära lõpetada vastavalt teenusetingimustele. Kolmandaks on SaaS teenuste uuendused on automatiseeritud ning teenusepakkuja vastutab teenuse toimimise monitooringu ja turvalisuse küsimuste eest. [3]
    Antud mudeli kohta on näiteid mitmeid: Pipedrive, DropBox, Jotform, Google jpt. Ise tooksin välja Microsoft 365, sest olen neid tooteid juba mitu aastat kasutanud ning rahul olnud. Ettevõtete jaoks eriti mugav teenus just seetõttu, et saab kõik vajaliku ühest kohast ning selleks, et kõik toimiks, peab ise minimaalselt vaeva nägema.



[1] https://eopearhiiv.edu.ee/e-kursused/eucip/arendus/1223_spiraalmudel.html
[2] https://sceweb.sce.uhcl.edu/helm/SWEN5432-SDLC/myfiles/References/Spiral%20Model%20in%20Software%20Development%20Life%20Cycle.pdf
[3] https://riigipilv.ee/teenused/tarkvara-kui-teenus

Comments

Popular Posts